Börjar dagen med v. 25+0

Ja, som sagt 25+0 idag, tiden går sakta med säkert fram..
Tänkte börja med att visa lördags-baby-shoppingen
(ska lägga upp mia loppisfynd också, men det får bli senare...)

Tummen baby gym. Asså älskar tummen!
Men det fick bli tummen leksaker och pingu-sängkläder, eftersom jag har målar pingvintavlor som ska vara över sängen, (finns bilder på under "sytt, pysslat, fixat"-kategorin)


Tänkte försöka mig på att lite enkelt förklara för alla ogravida hur det fungerar det här med graviditetsveckor..
Klandrar liksom ingen, detta var inget jag hade koll på innan jag var gravid.

Vanligaste frågan är "vilken månad är du i?"
Ja, när man har varit gravid i exempelvis 6 månader, så går man in i 7e månaden, vilket ju då innebär att man har varit gravid i 6 månader och inte i 7.. Jag är ju som ni ser i 7e månaden, men jag har ju drygt 3 månader kvar, är ni med?

Lättare att förklara i veckor, vilket dessutom är det som alla gravida pratar om. Och det är ju för att det blir så luddigt att prata i månader..

Vi kan ta igår som ett exempel. Igår var jag i vecka 25 alltså 24 fulla veckor avklarade och ett visst avtal dagar(6 för att vara specifik). Idag har jag avklarat 25 fulla veckor och går alltså in i vecka 26!
Gravid, det är man i 40 veckor. Beräknat förlossningsdatum är 39+6. 39 fulla veckor och 6 fulla dagar.
Allt från 2 veckor innan till 2 veckor efter räknas som "i tid" alltså varken för tidig eller för sen!

Snart nere i tvåsiffriga dagar kvar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0