091201-La Sape

Nu är jag hemma igen. Den här dgen började ju sådär. Vi hade lite schema ändring idag, Salen hade ändrats till E10 på Frescati. Kommer dit någon minut sen och ska precis smyga mig in i salen, men tar först en titt in genom den lilla gluggen för att kolla vad det är för mode därinne. Tomt. Dom är inte där. Sickar ett förtvivlat sms till Matilda. "AH! Vart ska vi vara? Det är ingen där!". Ungefär samma ögonblick får jag ett sms. "var ska vi vara? Var några minuter sen.. Ingen är där!". Från Matilda. Jag rycker upp datorn ur väska och loggar in på vår hemsida, ber M. komma dit. Ny uppdatering 30/11. "Föreläsning och filmvisning kommer ske i E10 på frescati 13-16, alltså inte på filmhuset." M. kommer med ytterligare en förvirrad kurskamrat. Blev en 2 och en halv timmars fika.

 

Föreläsningen idag handlade om "La Sape". En, vad ska man säga, "organisation" bland kongoleser i Paris startad på 70-talet av bland andra Papa Wemba, en av de (den) största kongolesiska musikern.
    Sapörer är kongolesiska papperslösa flyktingar som kommer till Paris och genom kläder lever ut en illusion av framgång. De bor ofta i förorter (då de är förvisade från stadskärnan) i obebodda hus eller olagligt på andra sätt. De kan inte få andra jobb än som diskare eller dylikt och pågrund av det jobbar de olagligt på olika vis och lägger allt de tjänar på dyra märkeskläder.
    Den mest kända kriminella verksamheten går ut på just stölder och försäljning av äkta och falska märkeskläder. Men man kan inte veta helt vad annat de sysslar med då det är just kriminell verksamhet och inget man talar högt om.
    Genom att bära dessa dyra kläder, och visa upp det genom musik, dans och intervjuer i videor (Youtube är numer ett utmärkt forum) sätter dessa utstötta människor sin prägel i samhället. Ett avtryck som säger; "Jag var här, det här var mina kläder, jag var framgångsrik." Det skriver om verkligheten genom det de bär på kroppen, kläderna.



Det anordnas fester (dock i källarlokaler i förorterna bland annat) som pågår hela nätter, det ska rökas cigarrer och drickas champange, trots att dessa människor knappt har råd till mat. Det handlar om att visa NU att jag är lycklig, IDAG är jag framgångsrik. Imorgon är morgondagens problem.
    I Sape är mode en religion, det är allt som räknas och det dyrkas. Orkar inte gå inte på hela historien, men detta är någontong som grundas så tidigt som under kolonisationen av Kongo.
    Musikvideos handlar om att visa sitt "välstånd". Ett genomgående drag är att ropa ut diverse dyra märken och låtarna handlar ofta om vikten av vad du bär. Olika typer av dansteg är otroligt symboliska som exempelvis att kuta ryggen, som ska anspela på ålder (som klassas som något prestigefyllt). Man vill också visa på att kläderna går att röra sig i, genom att dra av och på en kavaj lite halft, och i övrig dra lite i tyget. En annan vanlig syn är även då klar att peka på sina kläder i dansen för att föra blickarna till dem.

Jag kan ju inte låta bli att tänka på amerikanska bling-bling hiphop videos när jag lär mig om detta. Vad handlar en klassisk hiphop text om, jo exempelvis; "Jag kommer från gettot men titta på mig nu, jag har dyra kläder och bilar och en skitsnygg fru." (Ungefär). Det är ju precis samma sak. Visa sitt välstånd NU genom det dyra du kan visa upp bland folket!

När du går längst gatan kan inte gemene man veta att du har en stor villa. Men vem som helst kan se att du går snyggt uppklädd i dyra exklusiva kläder. Det är det du tar med dig, det är det du ständigt visar.
   
Ett litet roligt exempel på sapörer; http://www.youtube.com/watch?v=yGt31xzAB34

Finns så mycket mer att veta, men jag orkar inte skriva om en hel 3 timmars föreläsning ;)

Jag tyckte i alla fall att det var otroligt intressant, människor som lever efter att mode och kläder är ALLT! Image eller så är du ingenting. Det är helt otroligt och sjukt fashinerande! Jag är såld.


(Vill noga tillägga att detta är lite av en generalisering, alla sapörer är inte kriminella, anledningen till de uttalanden är grundade i föreläsningen jag nyss varit på och är någonting som bland annat upptäckts (stöld och försäljning av märkeskläder) och dessutom antas på sannorlika skäl då inkomst inte ens i närheten överstämmer med utgifter. och även så är det givetvis ingenting som gäller för alla kongoleser som flyttat från sitt hemland. Detta är inte menat som någon form av smutskasting av någon på något sätt utan en fasination för ett fenomen. Så inga arga kommentarer med missförstånd nu.)


Kommentarer
Postat av: Alexandra

sv: Ja, det blir i princip bara sämre och sämre!

2009-12-01 @ 23:22:25
URL: http://cleopatravii.blogg.se/
Postat av: kajsa

bra att nån hängde med på föreläsningen, hehe. tror jag ska skriva av det du skrev här och spara tills det blir dags att läsa anteckningarna. :)

2009-12-02 @ 16:24:14
URL: http://kajsateresa.bubbleroom.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0