Moms of the stoneage

Asså det här är nånting jag har gått och tänkt på under flera dagar nu, och ja anledningen är givetvis att jag har en liten bebis nu och hur man än var innan så typ dyrkar man sitt barn när det kommer.
 
Men när jag tänker typ på stenåldersmänniskor så tänker jag mig dom som typ oss fast lite mer som djur liksom, att dpm är "hårdare och tuffare".. Alltså, jag tror tillexempel inte att man inledde ett förhållande pga romantik och gemensamma intressen utan pga vem som visade sig stark och bruklig att, typ, jaga hem mat osv.. Och då tänker jag mig att kvinnorna var mycket hårdare med barnen också, mer som djur, och typ bar dom lite hur som helst och sådär.. fast man måste akta huvet när dom är nyfödda, och hur gjorde dom när bebisarna skrek som ganingar i timmar, för man kan ju typ acceptera nästan hur mycket skrik som helst från ens eget barn, men exempelvis "shaken baby syndrome" finns ju av en anledning (föräldrar som skakar sina barn i ren frustration, vilket barn kan dö av).. fattade dom att bebisar inte förstår bättre? eller var dom iskalla och lät bebisen ligga och skrika och brydde sig inte? vi har så mycket grejer som vi skonsamt kan trösta våra bebisar med nu, bitringar till kliande tandkött, bärselen och bärsjalar så att vi kan bära i timmar om det krävs, överlag kunskap om vanliga orsaker till att bebisar skriker (få tänder, magont osv..) och knep till det och vi tar hand om och vakar över våra barn mer än kring någonting annat!
 
Jag tror att det jag undrar över och det jag ser framför mig är att stenåldersbebisar var precis som våra, jätte omtåliga och behov av så mycket närhet och kärlek och att stenåldersmammor var oförsiktiga och mer "djuriskt" inte brydde sig (iaf inte lika läge) och att bebisar måste dött jätteofta och jag tittar på Nelly och tycker så synd om dom.. stenåldersbebisarna alltså.
 
Sen försöker jag vara lite mer sansad och påminna mig själv om att jag lever i en tidsålder där vi vet att kvinnor är fullproppade med hormoner som gör oss knäppa-i-huvet-överbeskyddande och överkännsliga kring våra bebisar.. och det är därför jag känner så... och dom hormonerna hade ju stenåldersmammorna också..
 
Här är i alla fall en skitsnygg tischa från forever 21!
*gilla*
 
 
 
 
PS. Jag VET att djur tar hand om sina bebisar också, det är inte det jag menar. Ni fattar vad jag menar.

Kommentarer
Postat av: sandra

Du e så underbar, älskar dina tankar som bara kommer ut!

2012-07-17 @ 11:33:01
URL: http://www.villamorlin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0