1000 bilder på nysytt till vardagsrummet

Var i söndags och köpte lite tyg och lite nya prylar så att vi kunde "vår-inreda" vardagsrummet lite!
Tänkte göra en liten simpel "how to" till kuddarna jag sydde, så kan ni se hur enkelt det faktiskt är.


Jag köpte 2 olika tyger jag gillade, nu är bara ett av dom med på bild av någon anledning, + att jag använder mig av ett enfärgat tyg till baksida. Nr 1 för att det inte fins något behov att ha möster på baksidan, Nr 2 för att det faktiskt kan se lite plottrigt ut med ett väldigt mönstrat tyg på båda sidor.


Jag har sytt ihop längst ut på kantern där öppningen är, jag valde 3 cm in på varje sida, sen strök jag sömsmånen så att det skulle bli enklare att nåla fast dragkedjan. Och sen var det bara att sy fast. (jag är för tillfället utan dragkjedjepressarfot till maskinen, en sån rekomederar jag starkt så att det inte hela tiden vill dra åt sidan..)



Sen syr jag bara ihop fram och baksida. Jag brukar klippa av hörnet (inte FÖR nära sömmen) för att det ska bli ett spetsigare hörn när jag vänder på kuddfodralet sen. Och därefter använder jag en overlockliknande söm för att kanterna inte ska fransa sig, zigzag fukar ju också.

Sen är kudden klar, och som ni såg på 1a bilden så använde jag våra gammla kuddar att klä om!

Jag har även sytt 2 stycken "cylinderkuddar"
Så här gjorde jag det:

Använde en glasburk och måttade noga upp 2 cirklar och la till 1 cm sömsmån, sedan använde jag mig av helt vanliga huvudkuddar som var 55 cm långa och gjorde därmed ett stycke som var 55 cm (plus en cm sömsmån på vardera sida) X 53,5 (samma sömsmån) som alltså var omkretsen på burken jag använde.

Jag började med dragkedjan, precis som på de fyrkantiga kuddarna.



Sen trädde jag helt enkelt på min "cylinder" på burken och nålade fast sidan på det sättet. MYCKET enklare att få det som det ska vara så.

Sen fick jag liksom som hålla upp den såhär när jag sydde för att tyget inte skulle dra fel eller vecka sig eller så. Jag sydde dessutom rakt över de flesta nålana för att få det så stabilt som möjligt.

SÅ VA INTE DET SVÅRARE ÄN SÅ!
Vi köpte även en ny bokhylla, nya gardiner och en ny filt i söndags, och så här ser alltså vardagsrummet ut nu!

Äntligen ljust och fräääääscht.

TUDELS!

Kommentarer
Postat av: isa

åh. fler sånna här inlägg!

Älskar inredningstips och how to inlägg! :D

2012-03-01 @ 19:23:13
URL: http://isablomgren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0