100124-Fylla ut kjoltyg

Har lagt ut min alldeles för lilla kjol jag införskaffade på rea! Gjorde på lättaste tänkbara sättet, som ändå blir snyggt nog för att man inte ska lägga märke till att det är hemma gjort.

Först mätte jag mig själv runt midjan (där man är som smalast runt magen), höften och stussen (där man är som bredast runt rumpan) Och så mätte jag hur lång det är mellan de olika, för att kunna få kjolen så skräddarsydd som möjligt, sen mäter jag hur bred kjolen är på de olika ställena och räknar ut hur mycket jag behöver lägga ut den (hälften på varje sida såklart.)

Börjar med att sprätta upp sömmarna i sidorna. Har man ingen sprättare kan man försiktigt klippa upp stygnen med en nagelsax. Bara man inte skadar tyget i onödan.

Den här kjolen var fodrad, hade jga varit överambigös hade jag lagt ut även fodret, men nu valde jag att klippa bort det helt. Jag klippte också upp sidorna av linningen, då den är sydd som ett stycke, så att jag har 2 separata delar..


Jag ska lägga ut kjolen 4 cm på varje sida, förutom i midja där jag bara vill lägga ut 2, jag har då klippt bort lite från orginalkjolen så att "remsan" blir lika bred hela vägen.

Remsornar klipper jag då 6cm breda och 5 cm LÄNGRE än vad kjolen är (2,5 cm fåll upp- och nedtill, 1 cm sömnsmån på vardera sida) Sedan nålar jag fast remsa och kjolstycke RÄTSIDA MOT RÄTSIDA 1 cm in,  (lättast genom att ha ritat ut med en krita) nedtill sprättade jag upp fållen en liten bit in för att kunna sy längst med hela vägen, upptill viker jag ner redan med en gång och syr fast! för att vara lite extra noga till nästa söm, mäter jag 4 cm ifrån sömmen och ritar markörerna där, nåla och sy.

Sen provade jag så att den gick att ha, och VOILA(!) sitter som en smäck!
AVSLUTANDE DÅ!



Jag handkastade fållen nedtill, vilket innebär att jag tar ett stygn i den uppvikta delen och bara någon enstaka tråd i det andra tyget, så att sömmen inte syns på utsidan (Kanten måste givetvis vara struken först, men det var den ju redan). Sedan zic-zacar jag ihop remsans- och kjolens kanter så att det håller snyggt!

ALL DONE!

XOXO ;)

Kommentarer
Postat av: Alexandra

Proffsigt!!

2010-01-25 @ 08:48:15
URL: http://ettaellernolla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0